Summer Sail 2020

Omdat de Merenpoort op de kant staat… een rondje IJsselmeer met de Friendship 23!

Zondag 9 augustus: Sneek – Stavoren

Eigenlijk… zouden we zaterdag al vertrekken. Maar totaal geen wind en 35 graden klonk niet zo aanlokkelijk… dus hebben we zaterdag in Enschede de boodschappen gedaan en zijn zondag ochtend naar Sneek gereden. Alles in de boot en wegwezen. Vertrek ca 12.30.

Nu was er wel wind… recht van achteren, en dat is niet echt handig bij de bruggen van Sneek. Misschien hadden we toch beter via ’t PM en de Jeltesloot kunnen gaan… maar goed, we zijn Sneek min of meer doorgekomen. Alleen de GoPro heeft kuren (valt uit) en de camera moet je nog extra op REC drukken voordat ie opneemt… dus weinig film van dit stukje.

Na de laatste brug (in de buurt van Heeg) de zeilen bij, motor uit en lekker doorzeilen, Heegermeer en Fluessen over, tot de brug bij Warns. Daarna vlot door de sluis en dan zijn we ca. 17.00 in de buitenhaven van Stavoren.

Maandag 10 augustus zijn we moe en is er veel tegenwind, dus we blijven een dagje in Stavoren om even bij te komen en zo.

Dinsdag 11 augustus: Stavoren – Medemblik

Nog steeds meer dan 30 graden… maar de wind is gunstig. We vertrekken om een uur of 10 richting Medemblik.

Lekker zeilweer.

In de Regatta haven van Medemblik past ons mini-bootje keurig langs een zijsteiger. En dan eerst even zwemmen bij het strandje.

woensdag 12 augustus lopen we een rondje Medemblik, ook langs het Radbout kasteel. Verder de noodzakelijke boodschappen en een jerrycan benzine halen. De brug wordt gekoeld in verband met de hitte.

Op de terugweg zien we de boot van Durk liggen. Die zou vandaag naar Kreupel gaan, maar dat is echt weinig (een paar plankjes bij een eilandje in het IJsselmeer).

Daarna weer gebruik maken van het grillplaatje; dat is erg gezellig aan boord – en we hebben toch elektriciteit. De Enschedese kluitsla verkeert nog in uitstekende conditie 🙂 dat is echt goede sla om mee te nemen als het warm is.

’s Avonds komt Durk nog even langs. Even wat langer… het wordt nog gezellig.

Donderdag 13 augustus: Medemblik – Enkhuizen

We vertrekken niet al te vroeg richting Enkhuizen. Wind tegen, maar dat geeft niet, er staat een lekker briesje. Tot we bijna halverwege zijn (en Durk inhalen). Pech, wind weg… dan de motor maar aan, blijven dobberen helpt ook niet. Toch nog ruim een uur varen…

Ongeveer 16.00 komen we in Enkhuizen, er is nog een plekje tussen de dwarssteigers. Bij de lamp en in het lamplicht van de steigerverlichting bevinden zich ’s avonds een heeeeeeleboel vliegbeestjes. Net muggen, maar ze steken gelukkig niet.

vrijdag 14 augustus kunnen we gelukkig in een box gaan liggen. Net iets rustiger dan langs het begin van de steiger waar iedereen langs loopt. En geen lamp met beestjes. Verder doen we weinig, even Enkhuizen in, boodschapje… Er staat echt geen huis recht hier…

zaterdag 15 augustus wandelen we een mooi rondje, eerst langs de haven en de Dromedaris, dan door een park en daarna een stuk langs de vesting dijk. We eindigen bij de Albert Heijn voor de boodschappen, daarna weer naar de haven.

Zondag 16 augustus: Enkhuizen – Hoorn

Gepuzzel met de wind: gaan we nog naar Hoorn of niet? Later in de week gaat het hard waaien, en we moeten op tijd weer in Friesland zijn. Het IJsselmeer oversteken met windkracht 6-7 is niet zo aan ons besteed.

Maar het lijkt allemaal gunstig, dus we besluiten toch nog even naar Hoorn te gaan. Doen we toch nog een nieuwe plaats aan deze vakantie.
Durk zeilt verder naar de Marker Wadden. We blijken samen in de sluis naar het Markermeer te liggen, dus nog een paar foto’s van zijn bootje gemaakt.

Het water in het Markermeer is best groen. Er staat een mooi windje en we gaan voor de wind naar Hoorn. Voor de avond is er weer onweer voorspeld, maar daar hebben we nu nog geen last van.

In Hoorn liggen we aan de steiger met een nest Albin Vega’s…

We wandelen eerst nog even naar Hoorn om een ijsje te eten. Dat wordt een aardig rondje en we belanden bij de Albert Heijn om een bak ijs te halen… en lepeltjes, want die zitten in de andere rugtas…

Uiteindelijk eten we in het donker tijdens de onweersbui.

Maandag 17 augustus is het tijd voor een rondje Hoorn en boodschappen voor de komende dagen. Als we terugkomen ziet het er al weer dreigend uit, maar het meeste waait langs.

Dinsdag 18 augustus: Hoorn – Enkhuizen

Stevige wind en dikke buien over de polder en het midden van het meer, maar onze route blijft zonnig. Niet te ver het IJsselmeer op varen in ieder geval. We varen eerst aan de wind het meer op, en daarna ruime wind recht naar de sluis. Eigenlijk is de koers halve wind, maar die golven van opzij zijn niet echt prettig, dan liggen we vreselijk te schommelen en komen bijna niet vooruit.

We zijn mooi op tijd in Enkhuizen.

Woensdag 19 augustus: Enkhuizen – Stavoren

Een beetje zigzag van Enkhuizen naar Stavoren om de golven niet van opzij te krijgen… Stevige wind, lekker gevaren en in Stavoren nog tijd voor een wandelingetje langs de dijk.

Donderdag 19 augustus hebben we eigenlijk nog geen zin om al naar Sneek te gaan. We gaan dus in Stavoren de boodschappen voor het weekend (her-openingswedstrijden van de KWS) doen in plaats van in Sneek, en blijven nog een dagje hier.

Vrijdag 21 augustus: Stavoren – Sneek

Op tijd (nou ja, 11 uur) weg, buiskap even naar beneden voor de sluis en brug want veel wind van achteren, sluis door, op de fok naar Warns, brug door en dan voor de wind naar Heeg, op de fok door de Jeltesloot en het PM. Nog prutsen bij de brug van Uitwellingerga, want voor de wind en wachten op een groot zeilschip… Het laatste stukje zelfs nog 6 knopen op de fok.

Op Starteiland lag de Valk al klaar om te gaan zeilen… Johan en Ayanna zouden samen gaan, maar gelukkig kwam Niels want er was echt veel te veel wind. Broodje, drinken, zeilkleding aan en wegwezen…

22-23 augustus (her)openingswedstrijden Sneek

Joppe komt zaterdag ochtend nog naar Sneek om als 3e man te varen (afgelopen maandag z’n rijbewijs opgehaald en nu maar met de auto naar Friesland, want allemaal bussen door werkzaamheden aan het spoor). Als hij de auto uitstapt, klinken de 2 toeters voor uitstel. Dat wordt al snel afstel in verband met te harde windvlagen.

Zondag wordt er gelukkig wel gezeild.

Daarna opruimen, naar de haven, alles in de auto en gauw naar huis. En laat eten.