Meten is weten of: eerst passen, dan lassen

Meten is weten of: eerst passen, dan lassen

Dit jaar zijn we ook bezig met twee las-projectjes: de diesel tank inlaat en de boegspriet of eigenlijk een plateautje om het anker aan te hangen.

 

Dieselleiding

Een slang die midden door de bakskist bungelt is niet echt praktisch. Daarom maken we nu een rvs buis langs de kanten van de bakskist.

Eerst hebben we de rechte stukken gemeten en daar een lasbocht aan gelast. En dan… de boot is nu eenmaal nergens recht. Dus op locatie een poging gedaan om alles goed af te tekenen, en dan thuis weer eea zagen en aan elkaar lassen.
Zou het passen?

Bijna. Er is nog een hoek te scherp, en het eindstukje is te veel naar beneden gedraaid. Al met al een kwestie van 2 zaagsnedes en een las. En dan weer passen of nu wel alles goed zit.

Boegspriet

We varen nog steeds rond met een los anker op het voordek. Niet ideaal… zeker niet nu we steeds meer gaan zeilen omdat alles toch steeds beter voor elkaar komt. Als de boot goed schuin gaat, schuift het anker opzij. En ook met het binnen halen van de fok ligt dat scherpe ding voor je voeten. Op zoek naar een oplossing dus!

Nadat we her en der rondgesnuffeld hebben, blijkt de oplossing toch een boegspriet(je) te zijn. Niet te lang, want eigenlijk vinden we het niet zo mooi. Maar we hebben toch echt iets nodig om het anker aan te hangen. Een ander voordeel is wel dat we dan ook een plankje aan de voorkant hebben om op te staan. Handig met aanleggen en van/aan boord stappen.

Ook dit is zorgvuldig gemeten, gepast, gemeten, gelast, gepast en op maar gemaakt. Nu nog de afwerking: moeren vast lassen, lasnaden glad slijpen, en dan plankjes er op.

 

Kijk ook op akkasailing.com voor meer Merenpoort verhalen.

Reacties zijn gesloten.