Kiel en roerblad: kaal halen, schuren, roest verwijderen en verven

Kiel en roerblad: kaal halen, schuren, roest verwijderen en verven

Onder de fiendship hangt nog een mini-projectje: de kiel en het roer. Onder de oude verf is water en dus roest gekomen.

Deze verf hebben we er destijds in de jachthaven op gezet. De kiel “kaal” gehaald met een staalborstel en daarna ééncomponents verf er op. Niet helemaal ideaal 😉
Inmiddels hebben we meer mogelijkheden, dus de kiel gaat nu goed kaal en dan in de interprotect. En ook het roerblad nemen we onder handen. En als we toch bezig zijn, dan ook maar even een anode er op… wie weet helpt het.

De verf en ergste roest halen we weer weg met een Tercoo schijf. Een geweldig ding is dat!

Daarna lenen we een trucje uit de autobranche: fosforzuur. Dit vreet de roest weg (we kunnen niet goed schuren in alle kuiltjes).

Dan wordt de kiel (en het roerblad) nog grof geschuurd zodat de interprotect goed kan hechten (korrel 24 of 36).

Om de laatste roest te verwijderen, nog een keer fosforzuur, stukje voor stukje goed afspoelen met water en daarna afnemen met interprotect nummer 7 – anders zit er direct weer roest op het superschone staal.

En dan… heel gauw in de interprotect! Uiteindelijk zitten er 6 lagen op; de laatste laag gaat nat-in-nat met de antifouling.

Reacties zijn gesloten.